Halaman

Sabtu, 23 Januari 2010

Isu 1: Masalah berkaitan ketidakmampuan pesakit membiayai kos/ caj rawatan di hospital kerajaan

Isu-isu berbangkit:-

1) Kategori pesakit tidak mampu:-

a. Tiada duit pada masa pembayaran

b. Latarbelakang sosioekonomi rendah

2) Kategori pesakit berdasarkan jarak

a. Sekitar Ipoh

b. Luar Ipoh- sekitar negeri Perak dan Malaysia

3) Kategori pesakit berdasarkan kemampuan

a. Bayar separuh

b. Pengecualian penuh

4) Kategori pesakit mengikut kadar bil (Kadar perlu ditentukan oleh Unit Hasil)

a. Bil kos tinggi*

b. Bil kos rendah*

Pelan Intervensi:-

  1. Minta dokumen berkaitan- slip gaji, pengesahan ketua kampong, kad OKU, kad JKM, surat JKM.
    • Unit Hasil perlu isytiharkan dokumen sokongan yang boleh digunakan dan diiktiraf sahaja.

  1. Penilaian sosioekonomi- mengenalpasti masalah pesakit, implikasi psikososial dan kaitan dengan tahap kemampuan.
    • Unit Hasil perlu minta kerjasama Pegawai Kerja Sosial Perubatan.

  1. Bagi pesakit yang tidak mempunyai slip gaji, sediakan format boring untuk pengesahan, Ketua Kampung, YB, Pegawai Gred A dsb.
    • Unit Hasil perlu mewujudkan borang.

  1. Bagi kes-kes di luar Ipoh, mohon agar kakitangan Unit Hasil kenalpasti serta laporkan kepada Ketua Unit Hasil bagi tujuan mengenalpasti latarbelakang serta kaedah bayaran yang akan dilakukan. Staf Hasil boleh menerangkan atau menyediakan pamphlet maklumat berkenaan checklist dokumen yang diperlukan sekiranya pesakit tidak mampu membiayai kos rawatan.
    • Staf Unit Hasil di wad-wad perlu peka dengan kemasukan pesakit luar Perak dan bersedia untuk sebarang kebarangkalian pesakit tersebut tidak mampu bayar. Minta kerjasama waris untuk menyediakan dokumen berkenaan atau rujuk Pegawai Kerja Sosial Perubatan sekiranya perlu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan